Menu

About

Tort z falbankami


Moja starsza córa obchodziła ostatnio piąte urodziny. Z tej okazji powstał tort dla prawdziwej księżniczki - torcik z falbankami. Zosia była zachwycona, gościom też się bardzo podobał. Tort jest bardzo prosty w przygotowaniu, a efekt spektakularny. Ja rozłożyłam robienie tortu na 3 dni, każdego dnia spędziłam przy robieniu tortu 30-60 minut. Pierwszego dnia upiekłam biszkopty, drugiego dnia przełożyłam je kremem, a trzeciego dnia dekorowałam. Przepis pochodzi z Moich Wypieków (z moimi zmianami). Polecam!

Składniki:
(na tortownicę 23 cm średnicy)

biszkopt
6 dużych jaj
300g cukru
150g mąki pszennej
barwniki spożywcze w żelu

Białka oddzielić od żółtek, Białka ubić do uzyskania sztywnej piany, pod koniec ubijania dodać partiami cały cukier. Następnie pokolei dodawać żółtka (po jednym żółtku) i dalej ubijać. Mąkę przesiać, dodać do masy i wymieszać delikatnie szpatułką. Podzielić masę na 3 równe części (ja to robiłam przy pomocy wagi kuchennej), do każdej części masy dodać i wymieszać odpowiednią porcję barwnika (mało, więcej, najwięcej, żeby biszkopty tworzyły gradację. Tortownicę wykładamy na spodzie papierem do pieczenia (ja docinam odpowiednie koła z papieru do pieczenia), a boki smarujemy masłem i wlewamy pierwszą część masy. Każdą część masy należy osobno upiec 20-25 minut w 160 stopniach. Po wyciągnięciu z piekarnika należy upuścić biszkopt wraz z tortownicą na koc, który kładziemy na podłodze, następnie należy wyciągnąć biszkopt z formy i powtórzyć pieczenie z resztą części masy.

poncz
1/4 szklanki soku z cytryny
1/4 szklanki wody

Składniki ponczu wymieszać.

przełożenie tortu
250ml śmietanki kremówki
2 łyżki cukru pudru
skórka otarta z 1 cytryny
dżem malinowy bezpestkowy

Śmietanę kremówkę ubić na sztywno, dodać cukier puder i skórkę otartą z 1 cytryny.

wykonanie tortu
Na paterze ułożyć najciemniejszy biszkopt, nasączyć go 1/3 ponczu i posmarować połową dżemu malinowego, następnie przełożyć połową masy z śmietany kremówki. Na to ułożyć środkowy biszkopt, nasączyć go, przełożyć resztą dżemu i resztą kremu. Na górze ułożyć najjaśniejszy biszkopt i nasączyć go resztą ponczu.


falbanki
460g masła w temperaturze pokojowej
6 białek
1.5 szklanki cukru
szczypta soli
łyżeczka ekstraktu z wanilii
barwnik spożywczy w żelu

Białka umieścić w kąpieli wodnej, cały czas podgrzewać i wsypać do nich cukier i mieszać widelcem lub rózgą do całkowitego rozpuszczenia cukru (najlepiej sprawdzać to rozcierając je między palcami, nie powinno być wyczuwalnych grudek). W przypadku gdyby białka za bardzo się nagrzały, należy zdjąć garnek z kąpieli wodnej i delikatnie ostudzić. Po tym czasie białka ubić dokładnie w mikserze, aż masa będzie bardzo gęsta i zimna (około 10 minut ubijania). Następnie powoli po kawałku dodawać masło. Masa będzie się robiła coraz bardziej rzadka, w pewnym momencie może wyglądać na zważoną, ale tak ma być. Po około 10 minutach ubijania masa nagle wyraźnie zgęstnieje. Dodać ekstrakt z wanilii i barwnik. Teraz masa jest gotowa do dekoracji.

Tort posmarować cienką warstwą na górze i po bokach. Przełożyć masę do rękawa cukierniczego i zrobić falbanki podobnie jak na tym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=MHYX0qXDVy0
Do wykonania falbanek niezbędna jest tylka do rękawa cukierniczego w kształcie ostrej łezki (ja użyłam tylki firmy Wilton nr 104).
Udekorowany tort schłodzić w lodówce kilka godzin. Wyciągnąć go na chwilę przed krojeniem, żeby masa łatwiej się kroiła.










1 komentarz :

Kuchnia z pasją © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka